donderdag 27 oktober 2016

mak an

zo luitjes

ik ben wat lui
liep ik gister middag te piepen
en dan heb ik het over m'n longen
gister avond was dat alweer goed na een extra puf
goed geslapen en toch niet echt de fut
dat ik doe het vandaag en wie weet de komende dagen wat mak an
met van alles
trouwens ik doe altijd alles mak an
dus er veranderd niet veel
hihi
ik pak veel rust
dat kan ik U verzekeren

herbst-am-see

in de maand van de gein
ff iets anders
taal les
...

Nederlands is (ook voor buitenlanders) moeilijk te leren, maar weten we ook waarom?
Na het lezen van onderstaand gedicht is het jullie vast duidelijk.Men spreekt van een lot, en verschillende loten, maar 't meervoud van pot is natuurlijk geen poten.

Zo zegt men ook altijd een vat en twee vaten, maar zult u ook zeggen: een kat en twee katen?

Laatst ging ik vliegen, dus zeg ik : ik vloog.
Maar zeg nou bij wiegen beslist niet: ik woog, want woog is nog altijd afkomstig van wegen
maar is dan 'ik voog' een vervoeging van vegen?

Wat hoort er bij 'zoeken'? Jazeker, ik zocht, en zegt u bij vloeken dus logisch: ik vlocht?
Welnee, beste mensen, want vlocht komt van vlechten.
En toch is ik 'hocht' niet afkomstig van hechten.

En bij lopen hoort liep, maar bij kopen geen kiep.
En evenmin zegt men bij slopen 'ik sliep'.
Want sliep moet u weten, dat komt weer van slapen.
Maar fout is natuurlijk 'ik riep' bij het rapen.
Want riep komt van roepen.
Ik hoop dat u 't weet en dat u die kronkels beslist niet vergeet.
Dus: kwam ik u roepen, dan zeg ik 'ik riep'.
Nu denkt u: van snoepen, dat wordt dan 'ik sniep'?
Alweer mis, m'n beste. Maar u weet beslist,

dat ried komt van raden, ik denk dat u 't wist.
Komt bied dan van baden? Welnee, dat wordt bood.
En toch volgt na wieden beslist niet 'ik wood'.
'Ik gaf' hoort bij geven, maar 'ik laf' niet bij leven.
Dat is bijna zo dom als 'ik waf' hoort bij weven.

Zo zegt men: wij drinken en hebben gedronken.
Maar echt niet: wij hinken en hebben gehonken.
't Is moeilijk, maar weet u: van weten komt wist, maar hoort bij vergeten nou logisch vergist?
Juist niet, zult u zeggen, dat komt van vergissen.

En wat is nu goed? U moet zelf maar beslissen:
hoort bij slaan nu: ik sloeg, ik slig, of ik slond?
Want bij gaan hoort: ik ging, niet ik goeg of ik gond.

En noemt u een mannetjesrat nu een rater?
Dat geldt toch alleen bij een kat en een kater.
Je ziet, onze taal beste dames en heren, is, net zoals ik al zei, best moeilijk te leren!

wens ik U een fijne dag

lieve groet

Karel

16 opmerkingen:

  1. Hoi karel
    Fijn te lezen dat de piep weer weg is en ja mak an doen hj
    De moeilijke tekst kende ik al maar de pps nog niet.
    Een mooie voor al je duitse bloggers...als ze klikken tenminste hihi
    Wel weer leuk om die nog eens goed te lezen...want ja nederlands leren is best moeilijk
    Groetjes en geniet je mak an doen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Karel,
    Hihi.. grappig, de Nederlandse taal op deze manier.
    Eigenlijk best logisch.
    Het ppsje heeft mooie beelden van de herfst,altijd mooi om te zien.
    Nu lijkt het wel zomer buiten,16 graden en de zon.
    Fijn dat je de piep weer onder controle hebt.Ik weet wat het is.
    Morgen ben ik er niet.Een dagje op stap met mijn zoon.
    Moeder-zoon-dag.
    Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De tekst even opgezocht maar was toch anders...
    http://rebbeltjes.blogspot.nl/2013/11/het-nederlands.html
    Grijnzzzz...dus nu kopieer ik deze ook haha

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kijk zo heb je me toch weer blij gemaakt met een mooie tekst...
    Bewaar die wel een tijdje, want ga nu geen blogjes meer maken.
    Boodschappen binnen en als het goed is alleen nog de taart ophalen zaterdag...en hapjes en salades maken. Zalmsalade en eiersalade...is toch lekkerder dan uit de winkel.
    Nu nog de keuken in...pffttt
    Maar goed ben wel blij dat ik alles al binnen heb...fijne avond

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ha die karel
    kom je even een fijne avond en goede nacht wensen
    lieve groetjes van mij

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Taart is ook lekker hoor...maar jij bent meer van het hartige...kan ook hihi
    Was dat alweer 6 jaar...pffttt de tijd vliegt.
    Ik ook maar dan richting slapen. Morgen drukke dag...trusten

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goedemorgen Karel. Dus je bent niet helemaal fit... nee dat wil wel met dit weer, mist in de ochtend, dus vochtig weer. Ik merk het ook want begin weer meer te hoesten en zo nu en dan een loopneus. Ja gister middag zat ik weer huiswerk te maken in het Waag gebouw. Is erg leuk om te doen. Er staat ook nog een ritje aan te komen naar een oud Makkumer die nu in Bloemkamp in Bolsward zit.. dus misschien dat ik daar ook nog wat info weg kan halen. Maar eerst vandaag maar eens beginnen straks. Ik wens je een hele fijne vrijdag en we horen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi karel
    Het is hier wachten op bezoek...en die zullen de rest van de dag blijven...in ieder geval tot na het eten. Dus ben er niet zoveel vandaag.
    Ja mooi filmpje hè...dacht die moet gedeeld worden...
    Als ik zondag trakteer zal ik aan je denken hihi
    Groetjes en fijn fietstochtje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel erg mooi blog en zeker over die taal dat het niet gemakkelijk is voor vele buitenlanders weten wij ook allemaal. Zij praten meestal niet echt correct, maar ook de vertaler van Google is slecht. En zo komt het vast dat men dan verkeerde zinnen opwekt in het hoofd. Want de meeste vertalers doen ook niet wat hen allen beloofd. Doe jij het verder maar eens heerlijk rustig aan want de griep ligt ook ergens op de loer om jou of anderen te gaan pakken. Doe wat je wilt doen vandaag. Ik neem ook mijn gemak. Fijne weekend Karel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ha die Tine
      dank je voor het compliment :)
      taal is een mooi iets , makkelijk of moeilijk , denk dat een ieder een andere taal wel niet helemaal correct spreekt , uitzonderingen zijn natuurlijk de regel die dat bevestigen :)
      ik houd lekker mijn gemak nog wat , luchtwegen piepen al minder
      fijne middag groet en alvast een fijn weekend

      Verwijderen
  10. Staat al klaar in het blog hoor...ben nu weg...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha karel...ja ineens was het weg met de rust...ja in het blog en in een kop niet in een diep bord hihi...je komt het wel tegen zondag.
    Ja tot dan blijf je maar gissen.
    De avond begint nu pas voor mij...wel al even bankhangen gedaan voor witze en gtst
    Dus ook dat bankhangen is weer gedaan...hangze

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Tja als het bezoek lang blijft hangen dan kan dat zomaar hihi
    Half 7 pas aan tafel en met 6 personen duurt het dan ook wat langer...feestelijk toetje van oma
    Ijsbakje met binnenkant chocolade statiatella ijs met vruchten.
    Ging er na de poffertjes bij de mannen wel in.
    Slaap lekker

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Statiatella ijs is ijs met stukjes chocola erin...erg lekker en dan in een bakje met chocolade binnenkant was smullen voor de mannen. Die dan ook veel van chocolade houden...maar nog meer van dropjes. Weet niet of daar ijs van is hj
    Trusten met je makke ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ha je bent op zoek gegaan...en dropijs bestaat dus...wie weet volgende keer hihi
    En nu slapen je bent laat grijnzzzz
    Of omdat je laat op bent gestaan?
    mzl

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Goedemorgen Karel. En hoe gaat het met de rust mode wil dat wat lukken? Vast wel. Ik ga vandaag in de bezig mode.. de boel gaat hier om in de kamer. Wil het weer eens anders ingedeeld. Maar kijken of alles weer een beetje vlotjes wil verlopen. Straks Ritza even roepen, die wilde helpen dus moet ze ook vroeg opstaan... Als alles een beetje gaat zoals het hoort dan hebben we ook nog wat aan de middag. Hoef geen boodschappen verder te halen, vanavond een makkelijke hap, en gister middag de rest al weer in huis gehaald. Ik wens je een rustige zaterdag en we horen.

    BeantwoordenVerwijderen