donderdag 2 maart 2017

10 jaar later

zo luitjes

2 maart 2017
als U klikt op die rising hope
ziet U hoe lang ik niet meer rook
er onder zal ik vertellen over het waarom niet meer

wwwopac

ik hield na 2 maart 2007 nadat ik thuis was van vakantie
en hier in de molen van dokters en ziekenhuis kwam
een klein beetje een dagboekje bij , over wat er gebeurd was
en wat er op volgde , misschien niet erg makkelijk lezen
maar denk dat het zo wel overkomt wat er speelde

18-03-2007
Tijdens mijn vakantie krijg ik in de loop van de éérste week een behoorlijke snotkop
ze erg dat ik gewoon met een wc rol boven de prullenbak zit
in de nacht van 1 op 2 maart wordt ik wakker want ik heb geen lucht
wel pijn in m'n flikker
en denk
"Nu tabee mooie wereld "
Ja ik dacht dat ik dood zou gaan, later zegt de arts
omdat je rustig bleef en niet in paniek raakte ben je er nog
Nu heb die dag niet wezen skiën begrijpt U wel , maar belangrijker is nog wel
dat ik op die dag gestopt ben met roken
wilde wel hoor maar na het opsteken van een shagje kon ik niet eens inhaleren en barste ik prompt uit in een hoestbui
nu ik had m'n les geleerd dat wilde ik niet nog eens mee maken
en aldus was het na meer dan 43 jaar te hebben gerookt zo ver dat ik er mee kapte
Celina gaf me gelijk een thermos thee mee naar m'n kamer en zei er bij
ja nu veel drinken dat gif moet uit je lijf , nu doe maar een biertje , niet dus
en daar zat of lag ik dus te lezen of te slapen en thee te drinken
Celina had bij het ontbijt al door dat er wat mis was , dronk weinig koffie
at helemaal niks , en 2 x met een peuk het terras op ,maar die gingen na aansteken
zo de piste op
de volgende dag zaterdag 3 maart ben ik naar de apotheek gegaan om iets tegen die snot kop te halen
en vertel ook dat ik last heb van de luchtwegen
die mevrouw daar zegt U kunt beter even bij de dokter langs
En aldus kwam ik die ochtend er achter dat ik dus een dubbele longontsteking had
die man luisterde en klopte er lustig op los , of ik koorts had
nu dat wist ik niet , nou hij wist het wel , bleek later zelfs dik 39 te zijn (onder de tong)
dat is zo rond de 40+ graden koorts als het rectaal genomen wordt
röntgen foto gemaakt alwaar je zoiets als twee witte wolken op kon zien
bloed geprikt en onderzocht op wat ze noemen ontsteking waarde
die is normaal zo tussen de 8 á 10 , en nu ver boven de 50 wat dus in mijn geval op een flinke ontsteking wijst
medicijnen mee een antibioticum en iets om op te lossen in water
om het ophoesten van slijm te helpen en een afspraak voor de maandag
Vreemde gewaarwording was ook als ik ging liggen dat het leek als of er iets in m'n keel zat en gelijk weer hoesten
dus kussen er bij en zowat zittend slapen gelukkig bleek dat het bed wat omhoog kon en lag gelijk beter en hoestbuien werden minder .
ging ook weer mee skiën , maar zei al tegen Flavia
dat ik het idee had constant in een compressie te zitten
Nu mensen ik kwam nog drie maal bij de arts , in het begin was hij nog wat bezorgd
maar toen ook de ontsteking waarde van het bloed naar beneden ging en ik hem vertelde dat ik nog steeds rookvrij was
was hij ook tevreden volhouden nu zegt ie tegen me
nu dat heb ik gedaan en blijf het ook doen
er komen nog wel moeilijke momenten maar zal ook deze doorstaan .

26-03-2007
Ja lieve mensen ik kan er nu eigenlijk alleen maar om lachen
het zou beangstigend zijn , ja kan alleen zo heb ik het niet ervaren , ik had ook geen lucht meer om in paniek te raken
het blijkt bij nabeschouwing o.a. . met de dokter daar en met mijn eigen huis arts hier
ik had er wel vrede mee
of wat dan ook , ik kon alleen maar genoegen nemen met het moment

17-04-2007
FF een update
ben nu zo lang zonder peuk
Klik ff hier op
nu sinds 17 maart ben ik weer thuis , ben eigenlijk alweer aan vakantie toe
maar dat terzijde.
ik zou ff bij mijn eigen arts voorbij , nu deed ik op de 26ste maart
ook zij was zeg maar verrast door het gebeurde , noemde het zelfs angst aanjagend
nee zeg ik zo heb ik het niet ervaren
Nu zij heeft mij beluisterd en ff doorverwezen naar de röntgen
wel lastig hoor daar in dat kleine bergdorp ging alles op een adres
nu ja maakt ook niet uit kon er de volgende dag al terecht
2 dagen later uitslag , nu er zitten nog steeds twee vlekken
Over een dag of 10 nog maar eens fotootje maken
en daar bleek de linker vlek weg te zijn opgelost als het ware
maar de rechter eigenlijk totaal niets veranderd
dus nu heb ik een verwijzing en afspraak met de longfunctie afd. en longarts
voor de 22ste mei
dus kan ik weer zeggen wordt vervolgd

22-05-2007
ha die lieve mensen ja het was vandaag de dag om naar de longfunctie en longarts te gaan
ben er ook geweest , en heb testen gedaan om de werking en vooral ook de inhoud van mijn longen te testen
ik vond het erg interessant , ja bijna alles wat via een PC programma is te volgen is toch ook interessant
lieve zuster er bij om dingen uit te leggen
Nu ik was zelf tevreden over al dat geblaas , dat het dus tegen zou vallen hoorde ik later van de long arts
Daar moest ik formulieren in vullen met vragen als o.a. rookt U hoeveel gebruikt U medicijnen nou U weet het wel
toen bij de arts en praten hij dingen noteren , ff later heeft ie mijn longen beluisterd
en ook met een soort van scan of röntgen apparaat van binnen bekeken
kon het er na op pc scherm zelf zien , wat een mooie apparaten
Maar ja er zat nog iets van de vlek alhoewel kleiner
dus zegt de arts kom met een week of 4 nog ff langs met een röntgen foto
kijken we nog eens ,want wat was nu het geval , heb het gezien in een grafiek
de long inhoud van mij zo die zou moeten zijn en zo die was na mijn geblaas
daar zit nog al wat verschil tussen , dat ik gestopt ben met roken is daarom ook heel goed
en nu zal de tijd leren in hoe verre mijn longen weer wat meer rek krijgen
dus zeg ik nogmaals wordt vervolgd
Ja wel een update dus , maar zeker afsluiting
feit nu is dat ik sinds 09-08-2007 een beterde long functie heb was het zo m'n huis arts vertelde
die longen waren als van een man van 76 jaar oud  op 22 mei waren mijn longen die van een man net over de 80 jaar oud
dus goed beschouwd ook geen wonder dat ik bij hardlopen in de problemen kom
heb nu voor twee maanden inhalers mee
SERETIDE & SPIRIVA

Update en afsluiting van mijn wat iemand noemde
"Mijn bijna dood ervaring"
12-06-2007
Zo ik was vandaag dus weer in het ziekenhuis
eerst ff bij de röntgen langs voor weer een Thorax
dan door naar de longarts , daar liep alles wat  uit en zat ik dus rustig een krantje te lezen
Maar de berichten waren goed , hij heeft alleen de foto's bekeken
en vertelde nu dat de vlek aan de rechterkant nu toch ook bijna helemaal weg was
nu ik was er weg van ha ha ha
Hoef dus niet weder te komen tenzij , ja tenzij het fout zou gaan
ik vroeg nog of er niet nog weer zo'n longfunctie test gemaakt zou worden
nee niet nodig zou nog weinig verschil te zien geven maar ik moest maar flink door gaan met mijn trainen
dan op den duur zou ik het vanzelf wel gaan merken ,moet zeggen dat ik dat nu dus al doe
Kreeg nog wel een puffie mee
Brycanol 250
Turbohaler
Dit zou bij gebruik vlak voor een grote inspanning meer lucht geven misschien
ik kan n.l. de hele dag wel wandelen in straf tempo nu fietsen kan ik heel goed en lang
maar vertelde ik hem joggen b.v. dan sta ik na 3 minuten aan de kant te hijgen als een stoom machine
Al met al sluit ik dus een hoofdstuk af , ben kan ik wel zeggen nu echt rookvrij
taal niet naar een peuk drink m'n pintje ,ook met m'n maten na het werk en daar wordt toch flink gepaft
Zo lieve mensen ik laat het voor nu hier maar bij U bent weer op de hoogte
Bedankt ook voor de morele steun

23-10-2007
mijn aller eerste griepprik gehaald
ja ben nu long patiënt

26-10-2007
longfunctie test bij de huis arts had in de ochtend vroeg een puffie seretide genomen en dat had voor de test dus niet gemogen
dus ff anders gedaan , nu kwam er op neer dat ik meer inhoud had als de keer  hiervoor
door gaan met de puffies en wandelen en fietsen om de longen te trainen zeg maar

05-11-2007
In de nacht van zondag op maandag wakker rillen hoesten en zelfs kotsen pijn in m'n flikker zeg maar
de nacht door gekomen en in de ochtend de dokter gebeld , nu die zou langs komen werd wat later op de dag
bij de baas ziek gemeld , ik terug bed in en er uit en er in , niets ging wilde ook niets
was blij dat de dokter er was , bleek ik dus een bronchitis te hebben opgelopen en dat is met de longen van mij dus totaal niet goed
zij belde met de apotheker van dienst en liet de medicijnen bezorgen .
10 dagen kuur met prednison tevens 10 dagen kuur met antibiotica en een puffie er bij inclusief een zeg maar soort van stolp om het meer volume te geven
in de nacht van woensdag op donderdag 7/8-11
mensen ik hing aan het plafond zo'n pijn in m'n linkerzij rug en borst , echt alles deed mij zeer
en ja dan haal je de gekste dingen in je hoofd , geloof mij
Ik heb de bijsluiters goed gelezen en heb 2 paracetamol genomen nu dat duurt ff maar op den duur ging het
dokter gebeld en afspraak gemaakt , daar bleek dus dat de pijn kwam van de spiertjes tussen de ribben die waren bij een hoestbui gewoon verrekt
In overleg ook met mijn chefke ben ik 2 nachten op een ander verpleeg adres geweest en ook daar had ik wat slechte momenten
zo zelfs dat die lieve mensen gewoon angstig werden , viel achteraf gelukkig mee
Op 16-11-2007 om 1600 bij de huisarts voor controle
luisteren hij belde gelijk het ziekenhuis nu ik kon er nog heen om röntgen foto's te maken van de longen
op weg naar huis belde de dokter mij , ik moet bij de apotheek aan
en kreeg nog weer een korte kuur antibiotica er zat toch weer iets op de longen
maandag weer dokter gebeld voor afspraak vandaag de 20ste november

11-02-2008
Melde ik mij wederom ziek bij mijn chefke
was al weer bij mijn arts geweest , al weken lang weer geplaagd door adem nood
dus weer eens een kuurtje prednison en ik moet proberen te slapen
dat n.l deed ik soms helemaal niet meer
mocht de pil niet na een dag of 3 verbetering geven ... terug komen

nu dat deed ik dus op 14-02-2008
hebben wat gepraat en zij zei al de kuur antibiotica die ik erbij kreeg zou het laatste zijn wat zij kon doen
nu na het weekend op maandag de 18-02-2008 zat ik weer bij de arts
maar nu belde zij na een kort onderzoekje het ziekenhuis en vroeg om de dienst doende longarts
en ja hoor ik kon gelijk komen , wel ff langs huis om de medicijnen die ik gebruikte te halen

17-02-2008
Vandaag heb ik mijn wintersport afgebeld
zou ff een doos boeken naar boven brengen
nu ik zat op de trap geen lucht
wel tranen toen ik Celina aan de lijn kreeg

18-02-2008
Nu ik kom daar bij de poli , foutje bedankt door naar de spoedeisende hulp
nou een gedegen onderzoek
hart - bloed - temperatuur  en ff naar de röntgen voor nogmaals een thorax
en wachten - wachten U kent dat wel
Nou daar komt een jonge dokter aan ja en een mooie hoor
dokteres noem je dat zo goh een plaatje
Maar ook wel beetje gemeen zij zegt dat ze wat bloed wil hebben uit de pols
daar waar je je hart voelt kloppen en het is een gemeen prikje zegt zij
nou ik ben wel wat gewend zeg ik
mooi ze pakt er een krukje bij en gaat zitten ppppffff
nu ik heb dus de naald niet gevoeld, wat een mooi decolotetje
het was zo zegt ze met dit bloed van de pols is het zuurstof gehalte er van het beste te meten OK zeg ik
En we praten dus veel of eigenlijk ik praat en kwam dus helemaal terug op een jaar terug
en bij begin november alles werd ff besproken
zij gaat ff weg om het bloed te onderzoeken
nu al was wel , maar zegt zij nu
U bent in november volgens mij in een neerwaartse spiraal gekomen
en mede door een ieder die er om vroeg maar te vertellen dat het goed ging ben je er zelf in te gaan geloven
Ondertussen dus niet meer slapen en te veel eten en drinken en eigenlijk niet meer willen leven omdat je dus niet meer kan wat je vroeger kon
Wat U nodig heeft is rust en orde terug in Uw leven en daar kan U zelf het beste voor zorgen
en aldus geschied nu
Ik belde mijn chefke en vertel hem dit zo en zeg ik moet nog 6 dagen werken voor de vakantie
kan ik die 6 dagen ook niet vrij krijgen in overleg met het roosterburo
nu het is zo gegaan , ik had kunnen gaan werken hoor
maar hij zegt dus OK Karel ik meld je beter hier en laat het roosterburo weten dat je vanaf nu vakantie hebt
Het is bijna twee weken nadat die lieftallige dokter mij onderzocht
en na een gesprek mij dus vertelde dat het niet de
longemfyseem is die mij zo ziek maakte
maar dus een soort van depressiviteit sinds ik die bronchitis had oven op mijn herstellende longen
Ik kan U dit nu zeggen ik ga er op vooruit , ik maak orde om mij heen
dat heet dus ik ruim m'n huisje op - drink minder - eet niet direct minder wel ff wat gezonder
en probeer weer hele nachten te slapen
Ik merk het zelf ben niet meer achter de adem zo snel en heb al wat mensen gehoord
aan de telefoon nou Karel je klinkt veel beter
nou zo voel ik mij ook
en hier laat ik het ook ff bij
de tijd zal het leren

01-03-2008
Dus op een dag na een jaar terug dat deze onderstaande ellende begon
Ik gister eigenlijk naar mijn vrienden in Zwitserland had gereden
en er vandaag de 50ste verjaardag van Wisu had gevierd met zijn vrouw en dochters
vrienden van overal vandaan
en dan morgen door had ge gaan naar
Lenzerheide voor mijn 28ste jaar skiën aldaar
nu het mocht dit jaar dus net zo zijn .

12-03-2008
gister longfunctie test gedaan en aanvullend een gesprek met de longarts
de test was ietsje beter als de vorige daar
nu dat was bijna een jaar terug op 22 mei 07 dus
ja ik wist wel dat het nog niet over was met dat gesodemieter
merk het met fietsen
toch eens de hobby die mij mijn bijnaam gaf
fietszwerver
maar ja we gaan dus gewoon verder en wel tot 21-04-2008
zonder puffies en heb dan weer een test en kontrole gesprek
Er was nog iets anders wat in het bloed te zien was , ja net koffiedik hihi
dat lieftallige vrouwtje vroeg mij er al na de 18de j.l.
nu hij ook dus ,ja lust wel een biertje
hoeveel gemiddeld /dag
ja ik tel ze nooit haha
maar wel wat veel ja
blijkt dus dat er iets te zien was aan de lever ..vandaar
nu ik wilde al minder want was echt te gek soms
ook voor buikje en ook niet vergeten wat zuiniger zijn
dus pak ik alle vliegen in ene keer
proost

07-07-2008
nu ik kan dit gaan afsluiten
de afspraak op 21 april werd verschoven naar 26 juni
longfunctie test weer wat beterder
bij gesprek met arts kwam ik te horen dat mijn longen nu op zo'n 68% zijn
maar hij zegt als je met dat fietsen geen problemen hebt en anders ook niet hoef je niet weer terug
ik moet wel steeds nog op mijn ademhaling letten
maar denk zelf ook wel dat ik aardig lucht heb weer
nu soms nog ff de hersen spinselen uit het hoofd
komt ie helemaal goed
en nu dus 10 jaar later
is mijn longfunctie zo op of rond de 80%
zijn de spinselen uit het lijf
en ben ik redelijk tot goed fit
begin juni weer een bloed en longfunctie test
een heel verhaal , dus maar geen pps
ja toch wel

levensweg-greetje

wens U een fijne dag

lieve groet

Karel

10 opmerkingen:

  1. Zo karel een hele lap tekst en wat een verhaal...pffttt
    Was al bekend maar nu als mijlpaal op je blog.
    Je bent van ver gekomen en je leventje weer aardig op rit gekregen...
    Al waren er diepe dalen...en spinsels.
    Goed dat je dat ook onder controle kreeg.
    en ja die pps van Greetje past hier prachtig bij...
    Liefs van je moatje en een dikke proficiat voor de 10 jaar
    mzl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Karel,
    Zeker een heel verhaal en je hebt het goed verwoord.
    Er zitten veel herkenbare zaken bij zoals die dubbele longontsteking en niet begrijpen dat je zo benauwd bent.Op laatst had ik het niet meer door en zweefde een beetje tussen leven en dood.
    Heel jammer is dat ik nog steeds rook en voor jou een dikke compliment dat je hebt door gezet.
    mzl.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is best mooi om te lezen al is het dan minder als je het ondergaat...
    Maar je bent op de goede weg.
    Zo meteen even bij zus langs...
    Dus ben ffkes foetsie hihi
    Smakelijk en fijne avond

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jij een makkie wij ook...ff in de magnetron en klaar ;)
    Smakelijk en fijne avond

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha ligt eraan hoe groot die bordjes zijn...maar is een begin, geen 2 x opscheppen.
    Bezuiniging en goed voor de lijn ;)
    Ga ook hangen...GTST dan KLEM en half 11 na jou Frost.
    Dus genoeg te kijken...mzl

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nee en jij volgens mij ook niet ;)
    Daar komt namelijk de zwarte tulp voor in de plaats...
    Wat zal jij tijd over houden dan hihi
    mzl

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goedemorgen Karel. Jee wat ben je aan het doen, een boek aan het schrijven? hihihi. Ja kom even langs.. maar alleen als ik er zin in heb hoor, moet even weer goed op gang komen, de motor pruttelt momenteel een beetje tegen. Ach als het straks weer mooier weer wordt zitten we toch allemaal buiten en wordt het bloggen toch weer even op een laag pitje gezet.. maar vindt het nog steeds leuk dus wil het wel aan houden. Ik ga je nu eerst een hele fijne vrijdag wensen en we horen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. goedemorgen karel
    jeetje wat een boekwerk
    ja als je in paniek was gekomen, had je er een hartaanval bij gekregen
    dan was magere hein er wel geweest
    mijn motifatie om te stoppen met roken is erg laag, dus begin ik er niet mee
    ben wel minder gaan roken
    verder probeer ik zo gezond mogelijk te leven
    ach heb gosse al bijna 25 jaar overleeft, hoop er nog wat 10tal jaren erbij te krijgen
    karel ga je een fijne vrijdag wensen
    lieve groet van mij

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Reacties
    1. ik las net dat je het niet zou doen :(

      Verwijderen